Disturbi Specifici dell’Apprendimento
Area di Ricerca
Disturbi Specifici dell’Apprendimento
”Il più grande errore dei secoli passati nell’insegnamento è stato trattare tutti gli studenti come se fossero varianti dello stesso individuo e, di conseguenza, sentirsi giustificati a insegnare a tutti le stesse materie nello stesso modo.
H. Gardner
Il nostro gruppo di ricerca esplora i disturbi specifici dell’apprendimento (DSA), con particolare attenzione ai meccanismi cognitivi ed emotivi che possono influenzare l’adattamento scolastico e sociale degli studenti con difficoltà di apprendimento. Un obiettivo centrale è comprendere come fattori cognitivi, emotivi e motivazionali interagiscano tra loro, contribuendo alla variabilità individuale nei percorsi di sviluppo e nel benessere scolastico.
Le nostre attività di ricerca si concentrano su diverse aree di indagine:
- Funzionamento cognitivo: analizziamo i profili cognitivi di studenti con disturbi specifici dell’apprendimento, con particolare attenzione al ruolo della memoria di lavoro e delle funzioni esecutive (es. controllo inibitorio, flessibilità cognitiva, pianificazione) nel sostenere o ostacolare il processo di apprendimento. Indaghiamo inoltre come questi meccanismi influenzino le strategie di studio e la gestione dei compiti scolastici complessi;
- Aspetti emotivi e autoregolazione: studiamo il ruolo delle emozioni nella vita scolastica di studenti con DSA, approfondendo come l’ansia, il perfezionismo, l’autostima e le strategie di regolazione emotiva influenzino l’esperienza scolastica. Un focus particolare è posto sulle difficoltà nella gestione delle emozioni legate alla performance, che possono amplificare l’impatto delle difficoltà di apprendimento sul benessere psicologico;
- Contesti scolastici e sociali: esploriamo il modo in cui gli studenti con DSA vivono le relazioni con pari e insegnanti, con attenzione agli aspetti emotivo-relazionali nei diversi contesti educativi. Analizziamo anche come il clima scolastico e il supporto ricevuto influenzino l’adattamento socio-emotivo e la motivazione ad apprendere.
Attraverso queste linee di ricerca, il nostro gruppo si propone di contribuire alla comprensione dei molteplici fattori che influenzano l’esperienza scolastica degli studenti con DSA, promuovendo pratiche educative inclusive, efficaci e rispettose delle differenze individuali.
Pubblicazioni
Lievore, R., Cardillo, R., & Mammarella, I. C. (2025).
Anxiety in youth with and without specific learning disorders: Exploring the relationships with inhibitory control, perfectionism, and self-conscious emotions. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 19.
Lievore, R., Caviola, S., & Mammarella, I. C. (2025).
Children with and without dyscalculia: How mathematics anxiety and executive functions may (or may not) affect mental calculation. Learning and Individual Differences, 121, 102693.
Lievore, R., Maffei, A., Sessa, P., & Mammarella, I. C. (2024).
A Comprehensive Investigation of Social Anxiety and Social Evaluative Stress in Autistic Children and Adolescents and Specific Learning Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders.
Lievore, R., Caviola, S., & Mammarella, I. C. (2024).
How trait and state mathematics anxiety could affect performance: Evidence from children with and without Specific Learning Disorders. Learning and Individual Differences, 112, 102459.
Caviola, S., Greiff, S., & Toffalini, E. (2024).
Learning disorders and difficulties: From a categorical to a dimensional perspective. Learning and Individual Differences, 113, 102490.
Donolato, E., Cardillo, R., Mammarella, I. C., & Melby-Lervåg, M. (2022).
Research Review: Language and specific learning disorders in children and their co-occurrence with internalizing and externalizing problems: a systematic review and meta-analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 63(5), 507–518.
Mammarella, I. C., Toffalini, E., Caviola, S., Colling, L., & Szűcs, D. (2021). No evidence for a core deficit in developmental dyscalculia or mathematical learning disabilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 62(6), 704-714.
Mammarella, I. C., Caviola, S., Giofrè, D. & Szücs, D. (2018).
The underlying structure of visuospatial working memory in children with mathematical learning disability. British Journal of Developmental Psychology.
Giofrè, D., Borella, E., & Mammarella, I. C. (2017).
The relationship between intelligence, working memory, academic self-esteem and academic achievement. Journal of Cognitive Psychology, 29, 731-747.
Caviola, S., Gerotto, G., & Mammarella, I. C., (2016).
Computer-based training for improving mental calculation in third and fifth graders. Acta Psychologica, 171, 118-127.
Mammarella, I. C., Ghisi, M., Bomba, M., Bottesi, G., Caviola, S., Broggi, F. & Nacinovich, R., (2016).
Anxiety and depression in children with Nonverbal learning disabilities, reading disabilities, or typical development. Journal of Learning Disabilities, 49, 130-139.
Ghisi, M., Bottesi, G., Re, A. M., Cerea, S., & Mammarella, I. C. (2016).
Socioemotional Features and Resilience in Italian University Students with and without Dyslexia. Frontiers in psychology, 7:478.
Caviola, S., Mammarella, I. C., Cornoldi, C., & Lucangeli, D. (2014).
Precursors for solving written subtraction problems in second grade schoolchildren. Learning and Individual Differences, 36, 92-100.
Mammarella, I. C., Bomba, M., Caviola, S., Broggi, F., Neri, F., Lucangeli, D., & Nacinovich, R. (2013).
Mathematical difficulties in nonverbal learning disability or co-morbid dyscalculia and dyslexia. Developmental Neuropsychology, 38, 418-432.
Mammarella, I. C., Caviola, S., Cornoldi, C., & Lucangeli, D. (2013).
Mental additions and verbal-domain interference in children with developmental dyscalculia. Research in Developmental Disabilities, 34, 2845-2855.
Passolunghi, M. C., & Mammarella, I. C. (2012).
Selective spatial working memory impairment in a group of children with mathematics learning disabilities and poor problem-solving skills. Journal of learning disabilities, 45, 341-350.
Caviola, S., Mammarella, I. C., Cornoldi, C., & Lucangeli, D. (2012).
The involvement of working memory in children’s exact and approximate mental addition. Journal of Experimental Child Psychology, 112, 141-160.
Passolunghi, M. C., & Mammarella, I. C. (2010).
Spatial and visual working memory ability in children with difficulties in arithmetic word problem solving. European Journal of Cognitive Psychology, 22, 944-963.
Passolunghi, M. C., Mammarella, I. C. & Altoè, G. M. (2008).
Cognitive abilities as precursors of the early acquisition of mathematical skills during first through second grades. Developmental Neuropsychology, 33, 229-250.